koncentrálás

A tanulás esszenciája, az alkalmazható tudás!

10+1 DOLOG, HA NEHEZEN MEGY A KONCENTRÁLÁS

Ossza meg cikkünket!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

A figyelmi periódus életkoronként változik. Míg egy felnőtt 35-40 percet is tud figyelni, addig gyermekkorban (7-11 éves kor) ez alig tesz ki 20 percet. Minél fiatalabb vagy annál rövidebb ez a periódus. Ezért nem érdemes egy-egy feladattal túlterhelni magadat.

Amikor túl sok információt kap az elméd, akkor nem tud vele mit kezdeni, nem képes azt feldolgozni és úgynevezett információs stressz keletkezik. Az információs stressz is azon stresszforrások közé tartozik, amely blokkolja a memóriád. Emellett csökkenti a koncentrálási képességed is és így gátolja a hatékony tanulásod.

De befolyásolja a figyelmet az is, hogy milyen a testi és lelki állapotod, életviteled rendszeressége, táplálkozásod, mennyire fáradsz el könnyen. Mostanában egyre sűrűbben tapasztaljuk, hogy a fiatalok fizikailag gyengébbek. Sokat ülnek egy nap: 8 órát az iskolapadban, majd még otthon is tanulnak 1-2 órát, aztán irány a számítógép. Az ülő tevékenységek pedig gyengítik a test izmait és így a koncentrációs képességet is csökkentik.

Az Educational kinesiology (EDU-K, Pedagógiai kineziológia) nyelvére lefordítva ez azt jelenti, hogy amikor túlterheled elmédet, akkor lekapcsol a Fókusz dimenzió, ami az EDU-K-ban a megértésért, figyelemért felel. Ez a figyelmi blokk, aztán magával hozza a másik két dimenzió a Lateralitás (kommunikáció) és Központosítás (szervezés) kiegyensúlyozatlanságát is. Tehát amint nem tudsz figyelni, romlik a beszéded is. A nyújtó gyakorlatok helyreállítják a dimenzió működését és a fókuszálás képessége ismét hozzáférhető lesz számora.

 

Mikor lehet a figyelemfejlesztés érdekes kérdés:

  • Ha nem tudsz tartósan figyelni az életkorodnak megfelelő ideig egy tevékenységre pl. játékra, tanulásra.
  • Könnyen elterelődik a figyelmed.
  • Sok hibát vétesz az iskolai feladatokban.
  • Feladataidat nem vagy nagyon nehezen tudod megszervezni pl. önálló tanulás.
  • Gyakran úgy tűnik, hogy nem veszed észre, ha beszélnek hozzád.
  • Nem fejezed be, amit elkezdesz.
  • Gyakran elveszítesz dolgokat: kulcscsomó, ceruzák, füzetek…
  • Gyakran elfelejtesz dolgokat.

 

Mit tehetsz tehát?

  1. Végezz nyújtógyakorlatokat! Mikor? Tanulás közti szünetekben, vagy akár a tanulás előtt is.
  2. 10-15 percig tanulj egy-egy tantárgyat! Ha hosszú, akkor bontsd két részre pl, 2×10 perc, vagy 2×15 perc.
  3. Tarts 10 perc szünetet két tantárgy között! Ebben a szünetben bármit tehetsz csak tananyaggal ne foglalkozz. Sétálj, mozogj, végezz agyintegrációs gyakorlatot, igyál. A szünet segít átállni egyik tantárgyról a másikra.
  4. Lehetőleg minden nap ugyanazon időben tanulj! A rendszeresség hozzászoktatja elmédet ahhoz, hogy tovább tudjon koncentrálni.
  5. Igyál elegendő vizet! Ha nincs elég folyadék a szervezetedben, kevesebb oxigén jut az agyadba, és így romlik a koncentrációd.
  6. Szellőztess ki többször a tanuló helyiségben! A friss oxigén is elengedhetetlen a jó koncentráláshoz.
  7. Egyél valamit! Az alacsony vércukor szint csökkenti a koncentrációt. A legnagyobb energia felhasználó szervünk, az agyunk. Tanulás előtt jó, ha egy kis gyümölcsöt, zöldséget fogyasztasz. Semmiképpen ne egyél sok cukrot és finomított szénhidrátot tartalmazó ételt (pl. süti, chips stb.). Valamint kerülendő a teli has is. Épp csak egy keveset…
  8. Mozogj rendszeresen valami aktívat! A mozgás megmozgatja a vért a szervezetedben és segíti az egész test működését. Ez nem csak a koncentrálás szempontjából jó, hanem a betegségek megelőzése végett is.
  9. Ha szükséges pihenj egy kicsit tanulás előtt, hogy a figyelmed újra “magához térjen”!
  10. Gondold át, hogy miként lehet játékossá tenni a tananyagot! Fontos, hogy mennyire érdekes a megtanulandó információ, mennyire képes a figyelmedet felkelteni és fenntartani. Ha nem érdekes az anyag, akkor a játék felébreszti a figyelmed.
  11. Kerüld a zavaró ingereket! Az információs túlterheltség kiszűrése végett jó, ha nincs egyéb zavaró inger: látvány, hang (pl. zene), szag. Amikor tanulsz, szóljon minden a tanulásról! Legyenek poszterek, képek, könyvek körülötted, amik az adott tantárgyról szólnak. Arra vezetik a figyelmedet, amit fontos megtanulni.

 

Ha a figyelemzavarod tartós és a fenti gyakorlatok nem segítenek, akkor érdemes szakemberhez fordulni, mivel ez azt jelezheti, hogy az idegrendszer nem megfelelően érett arra, hogy képes legyen a figyelmet koncentrálni.

 

Gál Attila

koncenráció

Keress minket bizalommal!

Cím

Országosan

Telefon

+36 20 9264 010

E-mail

kepessegfejlesztointezet@gmail.com

cikkek

Hurry!